LaudaTIFF. AudiTIFF. DormiTIFF.

Jurnalist, adjecTIFF

Sursa foto: tiff.ro

Primul film văzut la căldurică de data asta, cap-coadă, a fost The Way Out, duminică la cinema Florin Piersic. Povestea e a unui cuplu de romi din Cehia, cred, care încearcă să își depășească condiția tarată de prejudecățile societății și ale instituțiilor statului. Vor și ei să se integreze, să trăiască. Își caută de lucru dar sunt practic condamnați la neintegrare și neașezare. Personajul principal, femeia romă din film, fumează non-stop. Nu știu de unde avea bani de țigări, poate de la contrabandiștii criticați de spotul care se dă la începutul fiecărui film TIFF.

Soțul ei o iubește cu adevărat. Și ea îl iubește. Dar lipsa banilor și perspectivei aduce probleme în cuplu. Cadre lungi și tăceri de asemenea. Un film artistic supernovă, totuși. Cine rezistă, de exemplu, la “Polițist, adjectiv” rezistă și la acest film, doar că nu are satisfacția din final. Unii nu au rezistat, dar nu au părăsit sala. Un jurnalist clujean cunoscut, prezent la proiecție, a ales să moțăie și să se bucure de scaunele cu adevărat confortabile ale cinematografului. Din când în când, un susur ca un motor de dronă se auzea dinspre el. Era un sforăit fin, în ton tensiunea surdă a filmului. Cu mâna pe inimă spun că am fost la rândul meu în pragul unor crize de somn, mai ales în pauzele de fumat.

TIFFùsi

Muntele Virgin (Fusi)

Sursa foto: tiff.ro

De ce se cheamă Muntele Virgin? Nu are legătură cu Game of Thrones. E vorba despre un tip islandez obez de peste 40 de ani, cu preocupări și viziuni infantile, inocente chiar: se joacă cu tănculețe și soldăței, își cumpără mașini teleghidate, locuiește cu mă-sa. Repară orice, se pricepe la orice, de la motoare de mașină până la zugrăveală. Binînțeles, e foarte timid și îi place heavy metal. Îl cheamă Fùsi și, așa cum se mai întâmplă cu oameni care aparent nu au probleme majore și sunt mulțumiți cu rutina zilnică, se îndrăgostește de o tipă cu probleme emoționale. Femeia îl întoarce un pic pe dos și transformă expresia “muntele virgin” într-una parțial fără conținut, Fùsi rămânând obez. După care tipa nu mai vrea să aibă de-a face cu el. El pleacă în Egipt, nu înainte de a-i amenaja o florărie iubitei sale deranjate.

Oamenii nu aplaudă la finalul filmului decât dacă cineva dă tonul.

AudiTIFF

ROA

Sămbătă zic să merg să îi văd și să îi ascult în TIFF Campus pe Golan și ROA. Pe afiș sunt în ordinea ROA| Golan și nu știu de ce ajung să cred că vor cânta și în această ordine. E încă zi, soarele e pe cer. Niște băieți urcă pe scenă și încep să cânte. Studenții, mă rog, spectatorii stau pe strada Piezișă destul de departe de scenă și ascultă. Vin și niște prieteni cu niște prieteni , printre care și Sasha, un tip din Republică. Noi dăm cu bere după ce ei mai dăduseră cu niște pălincă de Bihor. După ce ajungem să discutăm inclusiv despre Radio Ciurila, Sasha zice că îmi dă niște trupe moldovenești și rusești să le băgăm în playlist. Sasha, dacă citești aceste rânduri, caută-ne tu pe Facebook, că noi nu te-am găsit!

Suntem singurii care ne ducem acolo în fața scenei. Restul lumii stă la vreo 20 de metri. Ne plac băieții ăștia care fac warm-up. Punem cutiile goale pe jos și dansăm, ei dupa pălincă și bere, noi după bere. Niște fete, probabil ecologiste, ne roagă să ridicăm cutiile când plecăm.

– Sigur, că doar nu suntem niște tipi murdari.

Continuăm să ne bâțâim. Trupa asta de warm-up e chiar bună. După ce ne dăm seama de asta, băieții de pe scenă mai cântă două piese și pleacă. Se aplaudă timid.

Bun, urmează să urce ROA pe scenă și după aia GOLAN. Deja Piezișa e plină de public care așteaptă. După câteva fițe și grimase făcute de membrii ROA referitoare la sunet, reglaje etc, începe și concertul. E fain dar parcă nu sunt chiar cu chef. Solistul grizonat nu pare să fie în cea mai bună dispoziție. Dar presteaza bine. Spre final, la hituri, atmosfera se încinge și toată lumea dansează, sub privirile încruntate ale unui agent de pază aproape ras în cap. El se uită pieziș la tinerimea de pe Piezișă. Nu înțelege, probabil nici nu vrea să înțeleagă, felul în care se distrează studențimea, juminea. Îi judecă aspru. Pot să spun asta cu un grad superior de certitudine, numai după cum se uită la oamenii care trec dinamic de la contorsiune la alta.golan

E noapte deja, Sasha vorbește cu niște studente. Pe una chiar o sărută. Prietenii prietenilor mei se hotărăsc să plece într-un club.

– Dar nu stăm la GOLAN?

– Noi nu mai stăm.

Eu hotărăsc să rămân, căci de aia am venit mai mult. Dar nu numai amicii mei pleacă, pleacă aproape toată lumea. Se pune o muzică de ambianță. Agentul de pază direcționează din șuturi, către un coș de gunoi, o cutie de bere strivită. Ceva nu pare cum ar trebui să fie. De ce nu rămâne lumea la GOLAN? De ce pleacă? Semnal de alarmă apare când băiatul de la mixer începe să scoată cabluri din aparat. Ma duc la el.

– Dar Golan nu mai cântă?

– Nu, îmi răspunde el cu accent maghiar, ei au fost prima trupă.

– ??? !!! Ăăăăă!

CompetiTIFF

Sursa foto: tiff.ro

Filmul cu travestiți, Nopți de Vară are momente muzicale și o coloană sonoră de primă clasă. Nu mai zic povestea filmului. Există un sinopsis pentru el în AperiTIFF. Apropo, oare cine scrie aceste scurte prezentări din revista festivalului? Cel puțin unele dintre ele sunt mai degrabă texte care te fac să nu vrei să mergi la anumite filme. Ideea nu era, din câte știu, ca un teaser să îți stârnească curiozitatea măcar, nicidecum să te facă să lupți ca să ți-o păstrezi?

[n.a. Un prieten îmi spune ca sunt ca o babă proastă, cu nervii sensibili și tociți, că nu reușesc să mă bucur de festival fără să apelez la simțul critic. ]

Nici la filmul Nopți de Vară nu aplaudă nimeni în primă fază. Îmi fac datoria și, cu schema deja patentată, două aplauze puternice și rare, declanșez ropotul general. Putem pleca liniștiți, chiar dacă genericul filmului încă rulează și luminile nu s-au aprins în sala de cinema…

MoTIFFe de îngrijorare

Forecaster

Sursa foto: imdb.com

Din Vizionarul am aflat că România este singura țară din istoria financiară universală care și-a plătit vreodata datoriile integral, în anii ’80! Mai aflu că undeva pe la jumătatea lui septembrie 2015, când începe școala, e foarte posibil să apară o criză, dacă nu chiar un colaps financiar. Toate acestea sunt afirmate de Martin Armstrong. E un tip care a dezvoltat un model și un soft pe baza căruia a făcut cele mai inimaginabile previziuni financiare dar care s-au adeverit. A ajuns în închisoare în SUA acuzat fiind, fără probe potrivit documentarului, de fraudă financiară. O poveste despre finanțe mondiale și legătura lor cu politica și războaiele. Te pune pe gânduri.

Inainte de Vizionarul, am aflat că Tudor Giurgiu nu vrea să traducă în engleză istorisirile financiare ale unui jurnalist de la Ziarul Financiar, invitat să comenteze. După ce ziaristul vorbește timp de câteva minute tot felul de chestii despre bani, capital, despre finanțe, război și politică, îi pasează directorului festivalului:

– If you want to translate?

– No, vine răspunsul pe un ton politicos și amuzat.

Se hăhăie în sală la acest schimb de replici și jurnalistul începe să vorbească în engleză dar spune cu totul altceva, nu traduce. Se mai aud ceva hăhăieli.

Pe bune însă, documentarul ăsta, fără a fi unul conspiraționist, face o afirmație cât se poate de logică: înainte să înceapă un război sau o criză, cei care au această informație, de obicei oameni și instituții cu mare putere economică și politică, încep să își transfere banii din locurile periculoase. E vorba de miliarde și miliarde de dolari. Aceste fluxuri masive de bani sunt un indiciu că ceva se va întâmpla, undeva, cândva. Softul dezvoltat de finanțistul Martin Armstrong poate zice unde și când.

PS. Înainte de proiecțiile TIFF e o reclamă la o bancă-sponsor, printre altele, despre viața fără cash. Nu cred că se referă la cei fără job și fără bani, ci la cei care au bani dar folosesc și numerarul. Un alt sponsor vrea sa facem plăți nu doar fără cash, ci și contactless. Or, din documentarul pe teme financiare pe care l-am vizionat reiese clar că băncile nu sunt întotdeauna prietenii clienților lor… Babă proastă…

Citește! Ciulește!

Click și Ciulește!

You may also like...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>